|
|
GRECO, El
Greek-born Spanish Mannerist Painter, 1541-1614
Greek painter, designer and engraver, active in Italy and Spain. One of the most original and interesting painters of 16th-century Europe, he transformed the Byzantine style of his early paintings into another, wholly Western manner. He was active in his native Crete, in Venice and Rome, and, during the second half of his life, in Toledo. He was renowned in his lifetime for his originality and extravagance and provides one of the most curious examples of the oscillations of taste in the evaluation of a painter,
Related Paintings of GRECO, El :. | Saints Peter and Paul | St Francis and Brother | Christ in Agony on the Cross | Mary Magdalen in Penitence | St Peter in Penitence | Related Artists: hedvig eleonorasHedvig Eleonora av Holstein-Gottorp, född 23 oktober 1636, död 24 november 1715, var svensk drottning och riksföreståndare, dotter till Fredrik III av Holstein-Gottorp och Marie Elisabeth av Sachsen och gift i november 1654 med Karl X Gustav. Hon var med honom i Polen 1656 och i Danmark 1658. Hon var Sveriges drottning i sex år, men de facto "första dam" till sin död 1715, i femtiofem års tid.
Hon blev änka 1660 och levde som änkedrottning i ytterligare 55 år. Kung Karl II av England friade till henne något år efter makens död, men hon tackade nej, med den formella motiveringen att hon önskade vara sin döde make evigt trogen.
Hon satt i förmyndarregeringarna för både sin son Karl XI och sin sonson Karl XII, 1660-1672 samt 1697, och sedan i rådet 1700-1713, men hade i verkligheten aldrig så mycket att göra med politik, utan var nöjd med att formellt presidera över regeringen och hovet som monarkins symboliska överhuvud och representant. Hon stödde dock den profranska och antidanska policy som fördes av regenterna. Hennes son var djupt beroende av henne i hela sitt liv; då han blev gammal nog att sitta med vid regeringens sammanträden, talade han inte direkt till ledamöterna, han viskade i stället vad han ville veta till riksänkedrottningen, och Hedvig Eleonora frågade sedan regeringen med hög röst vad han ville veta.
Då sorgeperioden formellt bröts år 1663 var hon värdinna för omfattande festligheter, och det var i hennes namn Sveriges första fasta teater öppnades i Stora Bollhuset och Lejonkulan 1667.
Hedvig Eleonora, "Riksänkedrottningen", hade en dominant och temperamentsfull personlighet och dominerade det svenska hovet totalt fram till sin död. Även efter sin sons giftermål 1680 och fram till sin död 1715 var hon den verkliga drottningen och behöll sin position som "första dam"; sonen kallade henne "drottningen" och sin fru för "min fru". Under stora nordiska kriget var hon 1700-13 representant för kungen, men intresserade sig inte heller nu mycket för politik- vid audienser för utländska sändebud kunde antingen "moltiga" eller gapskratta åt dem. Hon intresserade sig för kortspel och arkitektur. Hon kunde spela kort till inpå småtimmarna. Drottningholms slott samt Strömsholms slott påbörjades av henne. Vid båda slotten lät hon anlägga stora parker i tidens stil. Ludwig Hans FischerAustrian , 1848 - 1915 ) Cornelis van Dalem1535-1576
Dutch
Cornelis van Dalem Location
Flemish painter. He was the son of a well-to-do cloth merchant living in Antwerp, but of Dutch origin. Cornelis received a humanistic education. His father, who owned land in Tholen, as a vassal to the Counts of Holland and Zeeland, was dean of the chamber of rhetorics De Olijftak (The Olive Branch) in Antwerp in 1552-3. According to van Mander, Cornelis was himself learned in poetry and history and only painted as an amateur, not for a living. Documents in the Antwerp archives invariably refer to him as a merchant, never as a painter, which no doubt accounts for the small number of known paintings by him. He learnt to paint with an otherwise unknown artist, Jan Adriaensens, who had also taught his older brother Lodewijk van Dalem ( fl 1544-85). The latter was inscribed as a pupil in 1544-5 and became a master in the guild in 1553-4. Cornelis was himself inscribed a year after his brother, and he became a master in 1556, the same year he married Beatrix van Liedekercke, a member of an Antwerp patrician family. They lived in Antwerp until late 1565, when, apparently for religious reasons, they left for Breda, together with the artist mother, who had become a widow in 1561. In 1571 several local witnesses testified that van Dalem, who was then living in a small castle, De Ypelaar, in Bavel, near Breda, was strongly suspected of being a heretic. He was never seen in church and was said, on the contrary, to have often attended Protestant services and to have publicly expressed contempt for Papists.
|
|
|
|
|
|
|
|